
zaterdag, januari 14, 2006
Jusqu'où on peut aller trop loin?
In het programma Hollands Zicht vertelde Zilveren Camera-winnaar Sven Torfinn een aardige anecdote over ethische grenzen in de fotojournalistiek.
In oktober 2002 fotografeert hij samen met twee collega's in Ivoorkust hoe een rebel door regeringstroepen wordt gearresteerd. Na een aantal foto's te hebben gemaakt trekken Torfinn en één collega zich terug, op instigatie van een schrijvende journalist, mede uit piëteit met de in doodsnood verkerende man. Zie hier de foto van Torfinn.
De derde fotojournalist (Torfinn noemde zijn naam niet maar het was Georges Gobet) ging wel door met fotograferen. Zijn reportage werd bij World Press Photo bekroond met de eerste prijs in de categorie Spot News Stories.
Dat Franse fotojournalisten harde jongens zijn die hun grenzen anders stellen, is ook elk jaar in Perpignan te constateren. Tot het (kogel)gaatje, zeg maar. Wat is wijsheid? Je wint er wel prijzen mee.
In de woorden van Philip Freriks: De Fransen hebben een mooie uitdrukking: 'Je moet weten tot hoe ver je te ver kunt gaan.' Maar dat is al behoorlijk ver.
Foto's Georges Gobet
In oktober 2002 fotografeert hij samen met twee collega's in Ivoorkust hoe een rebel door regeringstroepen wordt gearresteerd. Na een aantal foto's te hebben gemaakt trekken Torfinn en één collega zich terug, op instigatie van een schrijvende journalist, mede uit piëteit met de in doodsnood verkerende man. Zie hier de foto van Torfinn.
De derde fotojournalist (Torfinn noemde zijn naam niet maar het was Georges Gobet) ging wel door met fotograferen. Zijn reportage werd bij World Press Photo bekroond met de eerste prijs in de categorie Spot News Stories.
Dat Franse fotojournalisten harde jongens zijn die hun grenzen anders stellen, is ook elk jaar in Perpignan te constateren. Tot het (kogel)gaatje, zeg maar. Wat is wijsheid? Je wint er wel prijzen mee.
In de woorden van Philip Freriks: De Fransen hebben een mooie uitdrukking: 'Je moet weten tot hoe ver je te ver kunt gaan.' Maar dat is al behoorlijk ver.


Foto's Georges Gobet
Kinderjury kiest foto hongerend jongetje

Foto ANP
De Krantenfoto Kinderjury heeft zaterdag de foto 'Hongerlijdend jongetje uit Sudan' uitgekozen als beste krantenfoto van het afgelopen jaar.
De foto is gemaakt door Antony Njuguna van het persbureau Reuters, en is gepubliceerd in het Eindhovens Dagblad.
De jury bestond uit dertig leerlingen van de groepen zeven en acht van basisscholen in heel het land. Zij moesten in totaal uit honderd foto's kiezen in de categorieën regionaal, binnenland, buitenland en sport. De beelden waren geselecteerd uit inzendingen van de fotoredacties van bijna alle landelijke en regionale kranten.
Stichting Krant in de Klas organiseerde, samen met het ANP, de verkiezing van de beste krantenfoto dit jaar voor de 21ste keer.
Bron: ANP.
vrijdag, januari 13, 2006
Yann Arthus-Bertrand op tv
De Franse fotograaf Yann Arthus-Bertrand is maandagavond laat te gast in het programma Le monde de TV5.
Le monde de TV5 porte un regard à 360 degrés sur la planète. Entourée d'une équipe de chroniqueurs, d'invités et de journalistes, et en liaison avec les 300 correspondants de la chaîne à travers le monde, Estelle Martin fait le tour de l'actualité sociale, politique et culturelle.
Invité : Yann Arthus-Bertrand.
Maandagavond om 01.15 op TV5 Europe.
Herhaling dinsdagmiddag om 12.05.
Le monde de TV5 porte un regard à 360 degrés sur la planète. Entourée d'une équipe de chroniqueurs, d'invités et de journalistes, et en liaison avec les 300 correspondants de la chaîne à travers le monde, Estelle Martin fait le tour de l'actualité sociale, politique et culturelle.
Invité : Yann Arthus-Bertrand.
Maandagavond om 01.15 op TV5 Europe.
Herhaling dinsdagmiddag om 12.05.
Paparazzi nemen ludiek wraak op spugende acteur
Vijf persfotografen, die claimen dat Heath Ledger vorig jaar naar hen heeft gespuugd, hebben de acteur tijdens de première van zijn nieuwe film 'Brokeback mountain' in Sydney bespoten met waterpistolen. Toen Ledger en zijn vriendin de rode loper betraden werden ze zo'n tien seconden besproeid. Volgens omstanders werden daarbij het haar en de kleding van het paar nat.
Lees het complete AP-bericht op de website van The Scotsman.

A Sky News television grab shows Heath Ledger getting sprayed with water by photographers at the premiere of 'Brokeback Mountain' in Sydney.
Lees het complete AP-bericht op de website van The Scotsman.

A Sky News television grab shows Heath Ledger getting sprayed with water by photographers at the premiere of 'Brokeback Mountain' in Sydney.
donderdag, januari 12, 2006
Nog even over de Zilveren Camera
Uit het juryrapport bij de uitreiking van de Zilveren Camera:
De jury koos - unaniem - voor een klassieke zwart/wit foto in de traditie van de humanistische, geëngageerde documentaire fotografie.
Mooie woorden, maar klopt dat wel? Ik veronderstelde toch echt dat een klassieke zwartwit foto op zwartwit-film wordt gemaakt, en niet een kleurenfoto die voor de gelegenheid in zwartwit is omgezet. Van een fotograaf die digitaal werkt (op zich al weinig klassiek) en toch zwartwit prefereert, zou je dan tenminste verwachten dat hij de betreffende foto alleen in die zwartwit-versie publiceert. Maar dat is hier niet het geval. Kijk maar:

Foto Sven Torfinn
Is dat even schrikken? Niks "klassieke zwart-wit foto".
(Overigens stuurde ook Jerry Lampen een serie foto's in zwartwit naar de Zilveren Camera die al eerder in kleur gepubliceerd werd, en won daarmee de derde prijs in de categorie Buitenland Nieuws, series. Vergelijk zelf zwart-wit en kleur.)
De jury koos - unaniem - voor een klassieke zwart/wit foto in de traditie van de humanistische, geëngageerde documentaire fotografie.
Mooie woorden, maar klopt dat wel? Ik veronderstelde toch echt dat een klassieke zwartwit foto op zwartwit-film wordt gemaakt, en niet een kleurenfoto die voor de gelegenheid in zwartwit is omgezet. Van een fotograaf die digitaal werkt (op zich al weinig klassiek) en toch zwartwit prefereert, zou je dan tenminste verwachten dat hij de betreffende foto alleen in die zwartwit-versie publiceert. Maar dat is hier niet het geval. Kijk maar:

Foto Sven Torfinn
Is dat even schrikken? Niks "klassieke zwart-wit foto".
(Overigens stuurde ook Jerry Lampen een serie foto's in zwartwit naar de Zilveren Camera die al eerder in kleur gepubliceerd werd, en won daarmee de derde prijs in de categorie Buitenland Nieuws, series. Vergelijk zelf zwart-wit en kleur.)
Teun Voeten in TweeVandaag
In de uitzending van de actualiteitenrubriek TweeVandaag vertelt fotojournalist Teun Voeten vanavond over de onherbergzame omstandigheden die de Nederlandse militairen in Afghanistan te wachten staan (mocht de omstreden missie doorgaan).
De herhaling van TweeVandaag is om 00.35 te bekijken op Nederland 2.
(Overigens is Teun Voeten zelf zo slim om zijn informatie dagelijks bij de BBC World Service te halen, en niet bij Nederlandse media.)
De herhaling van TweeVandaag is om 00.35 te bekijken op Nederland 2.
(Overigens is Teun Voeten zelf zo slim om zijn informatie dagelijks bij de BBC World Service te halen, en niet bij Nederlandse media.)
Keel een kameel
Deze Reuters-foto plaatste het NRC Handelsblad gisteren. Een kameel wordt in Pakistan op straat geslacht tijdens het islamitische offerfeest. Erg smaakvol... Of is het in zwartwit minder misselijkmakend?

Pakistani Muslims slaughter a camel during Eid-al-Adha festival in the central city of Multan January 11, 2006. Muslims in Pakistan on Wednesday celebrated Eid-al-Adha by slaughtering sheep, goats, cows and camels to commemorate Prophet Abraham's willingness to sacrifice his son, Ismail, on God's command. Foto Reuters/Asim Tanveer


Pakistani Muslims slaughter a camel during Eid-al-Adha festival in the central city of Multan January 11, 2006. Muslims in Pakistan on Wednesday celebrated Eid-al-Adha by slaughtering sheep, goats, cows and camels to commemorate Prophet Abraham's willingness to sacrifice his son, Ismail, on God's command. Foto Reuters/Asim Tanveer

Rien ne va plus
Vandaag valt het luik voor de inzendingen in de World Press Photo wedstrijd. De deelnemende fotografen wacht nu een maand van nagelbijten en gekromde tenen, tot de bekendmaking van de winnaars op 10 februari.
Het afgelopen jaar heeft World Press Photo proefgedraaid met een systeem voor het online inzenden van foto's voor de competitie. De verwachting is dat deze gebruiksvriendelijke methode bij de volgende editie wordt ingevoerd.
Ik verwacht dat er veel beelden van de overstromingen in New Orleans en de aardbeving in Pakistan zullen komen bovendrijven. Wie weet slaat Sven Torfinn na zijn Zilveren Camera een dubbele slag met zijn foto uit Congo. Of zou de jury dit jaar een nieuwe weg inslaan?
Het afgelopen jaar heeft World Press Photo proefgedraaid met een systeem voor het online inzenden van foto's voor de competitie. De verwachting is dat deze gebruiksvriendelijke methode bij de volgende editie wordt ingevoerd.
Ik verwacht dat er veel beelden van de overstromingen in New Orleans en de aardbeving in Pakistan zullen komen bovendrijven. Wie weet slaat Sven Torfinn na zijn Zilveren Camera een dubbele slag met zijn foto uit Congo. Of zou de jury dit jaar een nieuwe weg inslaan?
woensdag, januari 11, 2006
Nikon zet nog meer in op digitaal
Getuige een persbericht dat Nikon vandaag heeft uitgegeven, verschuift het bedrijf zijn aandacht nog meer dan voorheen naar ontwikkeling van digitale produkten. Als gevolg daarvan beperkt Nikon de fabricage van manual focus-objectieven (voorzover nog iemand die kocht) tot een selecte groep van groothoek- en macro-objectieven. Het stopt de productie van objectieven voor vlakfilmcamera's en vergroters. Ook wordt het aanbod in 35mm SLR-camera's beperkt tot de professionele F6 en de FM10, een beginnersmodel dat vooral in Afrika, Zuid-Amerika en minder welvarende Aziatische landen wordt verkocht.
Ongetwijfeld zullen er binnen enkele dagen weer slechtlezende en kwaadwillende "journalisten" een stukje opkrassen waarin ze stellen dat er bijna geen objectieven meer worden gemaakt voor 35mm camera's. Dat is, zeg ik ze nu alvast, onzin. Alle autofocus-objectieven voor 35mm blijven in productie (dus niet alleen DX-objectieven!). De beperking geldt alleen de manual focus objectieven.
Nikon prepares to strengthen digital line-up for 2006
Wednesday January 11, 2006
Following the success of our digital line-up over the last seven years, which has resulted in more than 95% of Nikon’s UK business being within the digital area, Nikon Corporation has made the decision to focus management resources on digital cameras in place of film cameras. This decision will allow Nikon to continue to develop products that match the demands of an increasingly competitive market place.
Despite this growing competition Nikon Corporation has continued to outperform the market, and has recently reported positive financial results which saw group net profit climb by 20%. Sales of high end digital SLR cameras and the success of products like the D70s and D50 have helped contribute to these positive figures.
As the film camera market shrinks and the popularity of compact digital cameras increases, demand for products that offer advanced features and extra value is continuing to grow. High performance digital SLR cameras are performing well as users shift from film-based SLR cameras or upgrade from compact digital cameras to digital SLR cameras.
As a result of the new strategy Nikon will discontinue production of all lenses for large format cameras and enlarging lenses with sales of these products ceasing as soon as they run out of stock.
In recognition of Nikon’s commitment to professional photographers we will continue to manufacture and sell the F6, our flagship film model, as well as a number of manual interchangeable lenses. Sales of the manual FM10 will also continue outside Europe.
UPDATE donderdag 00.47: De eerste slechte lezer is al gesignaleerd. Hij trekt precies de door mij voorspelde verkeerde conclusies. Je zou toch van iemand die zogenaamde "pro-tests" voor een fotoblad doet, verwachten dat hij zich bij de feiten houdt. Maar dat is blijkbaar moeilijk, met een rode Canon-pet diep over je ogen getrokken.
UPDATE donderdag 10.12: Ook de New York Times gaat de fout in: "Nikon said it would halt production of all but two of its seven film cameras and would also stop making most lenses for those cameras." Daar klopt dus niets van. De F55, F65, F80 en F100 zijn autofocus-camera's en ALLE autofocus-objectieven blijven in productie. Zelfs in het geval van de FM3a gaat hun tekst niet op, aangezien die camera zowel AF als MF-objectieven kan gebruiken.
UPDATE donderdag 17.45: Van de grootste kranten tot de kleinste weblog, ze gaan bij massa's de fout in. Bijvoorbeeld in een artikel op Planet staan zoveel fouten dat corrigeren een onbegonnen taak is. Treurig dat zoveel mensen die zich journalist noemen blijkbaar nooit een voldoende voor het onderdeel begrijpend lezen hebben gehaald. Lutsers zijn het, die niet lezen wat er staat, maar wat ze erin willen lezen.
Ongetwijfeld zullen er binnen enkele dagen weer slechtlezende en kwaadwillende "journalisten" een stukje opkrassen waarin ze stellen dat er bijna geen objectieven meer worden gemaakt voor 35mm camera's. Dat is, zeg ik ze nu alvast, onzin. Alle autofocus-objectieven voor 35mm blijven in productie (dus niet alleen DX-objectieven!). De beperking geldt alleen de manual focus objectieven.
Nikon prepares to strengthen digital line-up for 2006
Wednesday January 11, 2006
Following the success of our digital line-up over the last seven years, which has resulted in more than 95% of Nikon’s UK business being within the digital area, Nikon Corporation has made the decision to focus management resources on digital cameras in place of film cameras. This decision will allow Nikon to continue to develop products that match the demands of an increasingly competitive market place.
Despite this growing competition Nikon Corporation has continued to outperform the market, and has recently reported positive financial results which saw group net profit climb by 20%. Sales of high end digital SLR cameras and the success of products like the D70s and D50 have helped contribute to these positive figures.
As the film camera market shrinks and the popularity of compact digital cameras increases, demand for products that offer advanced features and extra value is continuing to grow. High performance digital SLR cameras are performing well as users shift from film-based SLR cameras or upgrade from compact digital cameras to digital SLR cameras.
As a result of the new strategy Nikon will discontinue production of all lenses for large format cameras and enlarging lenses with sales of these products ceasing as soon as they run out of stock.
In recognition of Nikon’s commitment to professional photographers we will continue to manufacture and sell the F6, our flagship film model, as well as a number of manual interchangeable lenses. Sales of the manual FM10 will also continue outside Europe.
UPDATE donderdag 00.47: De eerste slechte lezer is al gesignaleerd. Hij trekt precies de door mij voorspelde verkeerde conclusies. Je zou toch van iemand die zogenaamde "pro-tests" voor een fotoblad doet, verwachten dat hij zich bij de feiten houdt. Maar dat is blijkbaar moeilijk, met een rode Canon-pet diep over je ogen getrokken.
UPDATE donderdag 10.12: Ook de New York Times gaat de fout in: "Nikon said it would halt production of all but two of its seven film cameras and would also stop making most lenses for those cameras." Daar klopt dus niets van. De F55, F65, F80 en F100 zijn autofocus-camera's en ALLE autofocus-objectieven blijven in productie. Zelfs in het geval van de FM3a gaat hun tekst niet op, aangezien die camera zowel AF als MF-objectieven kan gebruiken.
UPDATE donderdag 17.45: Van de grootste kranten tot de kleinste weblog, ze gaan bij massa's de fout in. Bijvoorbeeld in een artikel op Planet staan zoveel fouten dat corrigeren een onbegonnen taak is. Treurig dat zoveel mensen die zich journalist noemen blijkbaar nooit een voldoende voor het onderdeel begrijpend lezen hebben gehaald. Lutsers zijn het, die niet lezen wat er staat, maar wat ze erin willen lezen.
Fotografie-opleidingen in Rotterdam
De stad Rotterdam krijgt er twee foto-opleidingen bij: de fotovakschool en de fotoacademie. Het gaat in beide gevallen om particuliere opleidingen.
De fotovakschool is deze maand begonnen in de voormalige Van Nelle Fabriek. De tweede opleiding, de fotoacademie, zal zich ergens in de binnenstad vestigen. Beide opleidingen hebben al vestigingen op andere plaatsen in het land. De vakschool zit al reeds in Apeldoorn, Boxtel en in Amsterdam.
De fotoacademie zetelt eveneens in Amsterdam en zal dit najaar dus in Rotterdam starten.
Bron: RTV Rijnmond via Robert van Bregt
De fotovakschool is deze maand begonnen in de voormalige Van Nelle Fabriek. De tweede opleiding, de fotoacademie, zal zich ergens in de binnenstad vestigen. Beide opleidingen hebben al vestigingen op andere plaatsen in het land. De vakschool zit al reeds in Apeldoorn, Boxtel en in Amsterdam.
De fotoacademie zetelt eveneens in Amsterdam en zal dit najaar dus in Rotterdam starten.
Bron: RTV Rijnmond via Robert van Bregt
Adobe brengt Lightroom Beta uit
Adobe® Lightroom™ Beta is the efficient new way for professional photographers to import, select, develop, and showcase large volumes of digital images. So you can spend less time sorting and refining photographs, and more time actually shooting them. Its clean, elegant interface literally steps out of the way and lets you quickly view and work with the images you shot today, as well as the thousands of images that you will shoot over the course of your career. Because no two photographers work alike, Adobe Lightroom adapts to your workflow, not the other way around.
Lightroom Beta lets you view, zoom in, and compare photographs quickly and easily. Precise, photography-specific adjustments allow you to fine tune your images while maintaining the highest level of image quality from capture through output. And best of all, it runs on most commonly used computers, even notebook computers used on location. Initially available as a beta for Macintosh, Lightroom will later support both the Windows and Macintosh platforms.
Lees meer bij Adobe.
Lightroom Beta lets you view, zoom in, and compare photographs quickly and easily. Precise, photography-specific adjustments allow you to fine tune your images while maintaining the highest level of image quality from capture through output. And best of all, it runs on most commonly used computers, even notebook computers used on location. Initially available as a beta for Macintosh, Lightroom will later support both the Windows and Macintosh platforms.
Lees meer bij Adobe.
Kinderjury kiest Beste Krantenfoto van het jaar 2005
De pasgeboren prinses Alexia, de wereldkampioenen Yuri van Gelder en Rens Blom en de aardbeving in Noord Pakistan. Nieuwsfoto's hiervan en van andere gebeurtenissen dingen op zaterdag 14 januari mee naar de titel Beste Krantenfoto 2005. Dan kiest een kinderjury de winnaar tijdens de Krantenfoto Kinderjury, een initiatief van Stichting Krant in de Klas.
De fotoredacties van bijna alle landelijke en regionale dagbladen hebben hun beste foto's ingestuurd. Uit deze inzendingen is een voorselectie van 100 nieuwsfoto's samengesteld, in vier categorieën: Regionaal, Binnenland, Buitenland en Sport. De foto's worden beoordeeld door 30 juryleden in de leeftijd van 10 tot 12 jaar, afkomstig uit groepen 7 en 8 van diverse basisscholen in Nederland. Zij kiezen in drie ronden een winnaar: dat wordt de Beste Krantenfoto 2005.
De Krantenfoto Kinderjury is de langstlopende jongerenverkiezing van de beste nieuwsfoto van het jaar. Krant in de Klas organiseert de 21ste editie in samenwerking met het ANP. De verkiezing vindt plaats bij het ANP in Rijswijk.
De fotoredacties van bijna alle landelijke en regionale dagbladen hebben hun beste foto's ingestuurd. Uit deze inzendingen is een voorselectie van 100 nieuwsfoto's samengesteld, in vier categorieën: Regionaal, Binnenland, Buitenland en Sport. De foto's worden beoordeeld door 30 juryleden in de leeftijd van 10 tot 12 jaar, afkomstig uit groepen 7 en 8 van diverse basisscholen in Nederland. Zij kiezen in drie ronden een winnaar: dat wordt de Beste Krantenfoto 2005.
De Krantenfoto Kinderjury is de langstlopende jongerenverkiezing van de beste nieuwsfoto van het jaar. Krant in de Klas organiseert de 21ste editie in samenwerking met het ANP. De verkiezing vindt plaats bij het ANP in Rijswijk.
Dyslectische neefjes in de hoek waar de klappen vallen
De NVF heeft op de eigen website een ingezonden stuk herplaatst van bestuurslid Joep Lennarts, dat eergisteren op de Forum-pagina van de Volkskrant verscheen.
Lees "Fotojournalist in visueel tijdperk te vaak de kop van jut" op Villamedia.nl.
Lees "Fotojournalist in visueel tijdperk te vaak de kop van jut" op Villamedia.nl.
Zonen van de provincie
De Zilveren Camera druppelt nog wat na in de regionale pers, met artikelen over local heroes René Clement, Cor de Kock en Jan-Joseph Stok in respectievelijk De Gelderlander en het Brabants Dagblad.
dinsdag, januari 10, 2006
Heiligschennis
In de Volkskrant kan Merel Bem haar ergernis nauwelijks verbergen over de tentoonstelling van de "heilige" Henri Cartier-Bresson in het "bedevaartsoord" FOAM dat vrijwel geheel is vrijgemaakt voor de "relieken" (lees: foto's).
Waarom ergert zij zich zo? Tussen alle "aanbidders" zegt ze nauwelijks vraagtekens te durven stellen bij de kwaliteit van de foto's, maar doet dat vanzelfsprekend toch. (Van oprechte bescheidenheid hebben Volkskrant-redacteuren nu eenmaal weinig last.)
En wat is het oordeel van de fotografie-hogepriesteres van de Volkskrant? "Er hangen ook duidelijk minder goed gelukte foto's tussen, die wat betreft compositie of onderwerp niet zo bijzonder zijn." Zo, die zit.
Ieder zijn of haar mening natuurlijk, toch heb ik niet de indruk dat Cartier-Bresson (ware hij nog onder ons) zich buitengewoon druk zou maken om een meninkje in een Hollands krantje. Hij kan zich, spijtig genoeg, hoogstens nog omdraaien in zijn graf. Maar de bij leven als opvliegend bekend staande fotograaf had mevrouw Bem naar mijn inschatting nog wel een geringschattende opmerking of een letterlijke oorvijg toegevoegd.
Waarom ergert zij zich zo? Tussen alle "aanbidders" zegt ze nauwelijks vraagtekens te durven stellen bij de kwaliteit van de foto's, maar doet dat vanzelfsprekend toch. (Van oprechte bescheidenheid hebben Volkskrant-redacteuren nu eenmaal weinig last.)
En wat is het oordeel van de fotografie-hogepriesteres van de Volkskrant? "Er hangen ook duidelijk minder goed gelukte foto's tussen, die wat betreft compositie of onderwerp niet zo bijzonder zijn." Zo, die zit.
Ieder zijn of haar mening natuurlijk, toch heb ik niet de indruk dat Cartier-Bresson (ware hij nog onder ons) zich buitengewoon druk zou maken om een meninkje in een Hollands krantje. Hij kan zich, spijtig genoeg, hoogstens nog omdraaien in zijn graf. Maar de bij leven als opvliegend bekend staande fotograaf had mevrouw Bem naar mijn inschatting nog wel een geringschattende opmerking of een letterlijke oorvijg toegevoegd.
"Fotografie is magie"
Fotografie is voor mij magie. Je kunt de duurste opleiding volgen en de beste camera kopen, maar uiteindelijk komt het aan op dat beslissende moment van afdrukken. De ene keer levert het niks op; de andere keer heb je het meest aansprekende moment van het jaar gevangen.
Sven Torfinn in het Algemeen Dagblad
Sven Torfinn in het Algemeen Dagblad
Foutje?
Uit het juryrapport van de Fotojournalist van het Jaar:
"Van Kesteren is al eerder in 1988 gekozen tot fotojournalist van het jaar."
Oh ja? Bij mijn weten was Bert Verhoeff fotojournalist van het jaar 1988. Van Kesteren sleepte die titel tien jaar later voor het eerst binnen. Dat zouden de organisatie van de Zilveren Camera en de betreffende jury toch moeten weten.
"Van Kesteren is al eerder in 1988 gekozen tot fotojournalist van het jaar."
Oh ja? Bij mijn weten was Bert Verhoeff fotojournalist van het jaar 1988. Van Kesteren sleepte die titel tien jaar later voor het eerst binnen. Dat zouden de organisatie van de Zilveren Camera en de betreffende jury toch moeten weten.
Meer Torfinn
De Volkskrant besteedt vandaag twee artikelen aan de Zilveren Camera: een kort profiel van de winnaar Sven Torfinn en een algemeen artikel dat door erg veel kranten van het ANP is overgenomen. Typisch is dat op de vaderlandse redacties het ANP-artikel niet is doorgelezen. Er is namelijk steeds sprake van ivoorlichters die persfotografen het werken belemmeren. Zouden ze denken dat ivoorlichters Afrikaanse stropers zijn, die de zware slagtanden van gedode olifanten komen ophalen en daarbij niet gestoord willen worden?
Of zou het toch een tikfout zijn, dames en heren journalisten?
Ach, er zijn ook helderzienden die denken dat gen-verbranders bestaan omdat ze een klinker gemist hebben.
Meer ivoorlichters vindt u bij het Algemeen Dagblad, De Stentor, de Telegraaf en De Gelderlander.
Of zou het toch een tikfout zijn, dames en heren journalisten?
Ach, er zijn ook helderzienden die denken dat gen-verbranders bestaan omdat ze een klinker gemist hebben.
Meer ivoorlichters vindt u bij het Algemeen Dagblad, De Stentor, de Telegraaf en De Gelderlander.
maandag, januari 09, 2006
"Wie neemt in godsnaam een foto van een dood kind?"
Sinds de opkomst van de commerciële televisie en het internet is er veel meer ruimte in de media voor wat "de gewone man in de straat" van allerlei gebeurtenissen vindt. De ene keer is het in Man bijt hond of zelfs het journaal (via Marga van Praag), en bij een ander nieuwsfeit is het weer de website van een krant waar de burger zijn lof of ongenoegen kan spuien. (Vraag: "Wat vindt u van euthanasie?" Antwoord: "Nou ik heb een hond en die komt ook uit een asiel.")
Zo ook in het geval van de Zilveren Camera. Misschien is het wel 'verfrissend' om te lezen wat het volk van een winnende foto vindt, al zijn publieksreacties vaak ook voorspelbaar. Een greep: "Munt slaan uit het leed van een ander. Iedere harteloze pummel kan zo'n foto schieten. (...) Wat een walgelijk geënsceneerde foto. (...) Het gaat altijd over zwarte zielige mensen."
Spring eens in het koude zwembad van de 'gezond-verstand'-krant en huiver, of lach.
Misschien moet in het onderwijs eens aan potentiële Telegraaf-lezers worden uitgelegd wat nieuws en journalistiek precies inhouden, en dat het niet al te snugger is om de boodschapper van slecht nieuws te onthoofden.
Zo ook in het geval van de Zilveren Camera. Misschien is het wel 'verfrissend' om te lezen wat het volk van een winnende foto vindt, al zijn publieksreacties vaak ook voorspelbaar. Een greep: "Munt slaan uit het leed van een ander. Iedere harteloze pummel kan zo'n foto schieten. (...) Wat een walgelijk geënsceneerde foto. (...) Het gaat altijd over zwarte zielige mensen."
Spring eens in het koude zwembad van de 'gezond-verstand'-krant en huiver, of lach.
Misschien moet in het onderwijs eens aan potentiële Telegraaf-lezers worden uitgelegd wat nieuws en journalistiek precies inhouden, en dat het niet al te snugger is om de boodschapper van slecht nieuws te onthoofden.
Seal of approval
De (naar mijn bescheiden mening) beste fotojournaliste op deze aardbol werkt inmiddels met twee camera's van het type Nikon D200.
If it's good enough for her, it's good enough for anyone else.
If it's good enough for her, it's good enough for anyone else.
Sven Torfinn op tv
Wie Zilveren Camera-winnaar Sven Torfinn eens aan het werk wil zien kan zaterdagmiddag 14 januari terecht bij de AVRO op Ned 1. Deze herhaling van de aan hem gewijde aflevering van Hollands Zicht was (oh gelukkig toeval) al eerder gepland.
14 januari, 16.05, Ned 1.
14 januari, 16.05, Ned 1.
Zilveren Camera 2005 voor Sven Torfinn

D.R.C. Congo, Vluchtelingenkamp Tche. Moeders, buren, vrouwen treuren om de dood van het vijfjarige meisje Vamuliya. Ondanks diverse vredesakkoorden zijn nog steeds duizenden mensen ontheemd. Foto Sven Torfinn.
De Zilveren Camera 2005 is gewonnen door Sven Torfinn voor zijn foto van een vluchtelingenkamp in Congo. De foto is tevens bekroond met de Eerste prijs Buitenland documentaire fotografie, enkel.
De titel Fotojournalist van het jaar 2005 gaat naar Geert van Kesteren (wat geen verwondering mag wekken aangezien zijn boezemvriend, tevens voorzitter van het GeertvanKesteren-promotieteam, in de jury zat).
De prijs voor de beste fotojournalist tot 30 jaar komt toe aan Jan-Joseph Stok.
De eerste prijs in de categorie Landelijk nieuws, enkel is voor Evert Elzinga voor zijn foto van de nasleep van de Schipholbrand.
Komisch toeval is dat fotograaf Oscar Flos zowel als lijdend voorwerp voor de camera (de klap van Samir A.) als achter de camera tot de winnaars behoort.
Meer informatie vanaf 11.00 op de website van Zilveren Camera.
The Digital Journalist
De eerste editie in het nieuwe jaar van The Digital Journalist is nu online. Ook dit keer weer interessante artikelen en reportages uit het veld in de rubriek Dispatches, ondermeer van Jason P. Howe die in Bagdad ternauwernood aan de dood ontkwam.
zondag, januari 08, 2006
Niets is heilig
Kodak vervangt zijn bekende logo door een nieuw modern design. (Net zo'n mislukt ontwerp als het Ajax-logo waar supporters zich al jarenlang tegen verzetten.) Dat krijg je ervan als marketingmannetjes zonder gevoel voor traditie hun vette vingertjes achter de deur krijgen.
Lees meer in de Rochester Democrat&Chronicle.

Lees meer in de Rochester Democrat&Chronicle.

Beperkingen bij evenementen treffen fotografen hard
Het wordt professionele persfotografen steeds moeilijker gemaakt hun werk te doen tijdens popconcerten en sportwedstrijden. De organisatoren van dergelijke evenementen hebben vaak lucratieve contracten afgesloten met vaste afnemers, waardoor andere media het nakijken hebben.
Freelance fotografen, maar ook vaste medewerkers van het ANP, hebben zich bij het Genootschap van Hoofdredacteuren erover beklaagd dat zij in november bij een optreden van Madonna in Nederland slechts vanaf vaste posities mochten fotograferen, en bovendien maar enkele minuten. Wie zich niet schriftelijk akkoord verklaarde kwam er niet in.
De klagende fotografen schermen met persvrijheid en het recht op vrije nieuwsgaring. Maar de organisaties van dit soort grote evenementen beroepen zich erop, dat zij een besloten feestje hebben opgezet, waartoe alleen betalende bezoekers toegang hebben. Op de achterzijde van het gekochte kaartje staat onder meer dat fotograferen tijdens het optreden verboden is. (Niet dat het publiek zich daar veel van aantrekt.)
Het Genootschap kreeg vorig jaar voor elkaar dat de Eredivisie NV zijn voorwaarden inslikte. Die eiste onder meer dat fotografen een verklaring zouden ondertekenen dat zij geen plaatjes schieten van ongeregeldheden op de tribunes, want dat zou het edele voetbalspel maar in diskrediet brengen.
De FIFA is voor het aanstaande WK voetbal een overeenkomst aangegaan met het Zwitserse Infront Sports&Media, dat alle rechten exploiteert voor het WK. Eén van de bepalingen is dat media (vooral kranten en hun websites) pas een uur na afloop van een wedstrijd foto’s mogen publiceren. Daarnaast mogen er per speelhelft niet meer dan vijf foto’s worden gepubliceerd, dus maximaal tien foto’s per wedstrijd.
En dat terwijl de techniek het tegenwoordig mogelijk maakt dat fotografen tijdens een wedstrijd hun foto’s direct over de gehele wereld sturen, waarna ze nog dezelfde minuut op een website kunnen staan. De FIFA wil veel geld verdienen met het sturen van actiefoto's naar mobiele telefoons. En dan kan het natuurlijk niet zo zijn dat persfotografen, die de FIFA daarvoor geen geld betalen, ondertussen ook hun foto’s rond de aardbol sturen...
Bron: Provinciale Zeeuwse Courant.
Freelance fotografen, maar ook vaste medewerkers van het ANP, hebben zich bij het Genootschap van Hoofdredacteuren erover beklaagd dat zij in november bij een optreden van Madonna in Nederland slechts vanaf vaste posities mochten fotograferen, en bovendien maar enkele minuten. Wie zich niet schriftelijk akkoord verklaarde kwam er niet in.
De klagende fotografen schermen met persvrijheid en het recht op vrije nieuwsgaring. Maar de organisaties van dit soort grote evenementen beroepen zich erop, dat zij een besloten feestje hebben opgezet, waartoe alleen betalende bezoekers toegang hebben. Op de achterzijde van het gekochte kaartje staat onder meer dat fotograferen tijdens het optreden verboden is. (Niet dat het publiek zich daar veel van aantrekt.)
Het Genootschap kreeg vorig jaar voor elkaar dat de Eredivisie NV zijn voorwaarden inslikte. Die eiste onder meer dat fotografen een verklaring zouden ondertekenen dat zij geen plaatjes schieten van ongeregeldheden op de tribunes, want dat zou het edele voetbalspel maar in diskrediet brengen.
De FIFA is voor het aanstaande WK voetbal een overeenkomst aangegaan met het Zwitserse Infront Sports&Media, dat alle rechten exploiteert voor het WK. Eén van de bepalingen is dat media (vooral kranten en hun websites) pas een uur na afloop van een wedstrijd foto’s mogen publiceren. Daarnaast mogen er per speelhelft niet meer dan vijf foto’s worden gepubliceerd, dus maximaal tien foto’s per wedstrijd.
En dat terwijl de techniek het tegenwoordig mogelijk maakt dat fotografen tijdens een wedstrijd hun foto’s direct over de gehele wereld sturen, waarna ze nog dezelfde minuut op een website kunnen staan. De FIFA wil veel geld verdienen met het sturen van actiefoto's naar mobiele telefoons. En dan kan het natuurlijk niet zo zijn dat persfotografen, die de FIFA daarvoor geen geld betalen, ondertussen ook hun foto’s rond de aardbol sturen...
Bron: Provinciale Zeeuwse Courant.